نویسندگان
چکیده
نوع و شکل دولتها در رابطه آنها با مردم تأثیر بسزایی دارد. بهنحویکه ماهیت دولت میتواند تمام شئون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و دیگر جنبههای زندگی مردم را تحت تأثیر قرارداد. دولت سعودی بهمثابه یک نظام حکومتی قبیلهای و خاندانی از اوایل قرن بیستم بر عربستان سیطره یافت و با الگویی از دولت پاتریمونال یا پدرسالاری توانسته است، ریشههایش را در این کشور تثبیت کند. دولت عربستان اما از نوعی الگوی مذهبی هم تغذیه میکند. به این معنا که پیوند آل سعود با آموزههای وهابی و سلفی، پایههای مذهبی این دولت را شکل داده است و آن را بهصورت سیستمی پدرسالارِ فرقهگرا تبدیل کرده است. این پژوهش با طرح این فرضیه درصدد شناخت تأثیر ماهیت دولت پاتریمونال فرقهگرا بر شرایط شیعیان در عربستان سعودی است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که ماهیت دوگانه دولت پاتریمونال فرقهگرا در عربستان سعودی، موجب تبعیض علیه شیعیان در حوزههای سیاسی، اقتصادی، مذهبی، آموزشی، شغلی و اجتماعی شده است
Knowledge of political interpretation
Vol 5, No 15, Spring 2023
ppt 89-112 Received: 06, FEB, 2023
Accepted: 14, APR, 2023
The influence of the sectarian patrimonial government
on the conditions of Saudi Shiites
Jamal Mirzadeh
Mohammad Hassan Elahi Menesh
Abstract
The type and form of governments has a great impact on their relationship with the people. In such a way that the nature of the government can affect all political, social, economic and cultural affairs and other aspects of people's lives. The Saudi government, as a tribal and dynastic government system, dominated Saudi Arabia from the beginning of the 20th century, and with a model of patrimonial or patriarchal government, it has been able to establish its roots in this country. But the Saudi government also feeds on a kind of religious model. In the sense that Al Saud's connection with Wahhabi and Salafi teachings has shaped the religious foundations of this government and turned it into a sectarian patriarchal system. By proposing this hypothesis, this research seeks to understand the effect of the nature of the sectarian patrimonial government on the conditions of Shiites in Saudi Arabia. The findings of the research show that the dual nature of the sectarian patrimonial government in Saudi Arabia has caused discrimination against Shiites in the political, economic, religious, educational, occupational and social fields and deprived them of many of their rights.
Keywords: Shiites, Saudi Arabia, sectarian patrimonial, rights.
منابع
ابراهیم، فواد (1386)، شیعیان عربستان، ترجمه سلیمه دارمی و فیروزه میر رضوی، انتشارات ابرار معاصر.
افشاری راد، داود (1391)، «دلایل سیاست سرکوب گرایانه در قبال شیعیان عربستان سعودی با رویکرد بنیادگرایی اسلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
بهرام شاهی، مهدی (1388). تأثیر انقلاب اسلامی بر جنبشهای شیعی در عربستان و کشورهای حوزه خلیجفارس، قم: بوستان کتاب. فرزین راد، رویا؛ ذفروزان، یوسف و عالیشاهی، عبدالرضا. (1398). نئوپاتریمونیالیسم بن سلمان و تشدید چالش دولت-ملت در عربستان سعودی؛ ریشهها و پیامدها، فصلنامه مطالعات جهان اسلام، شماره 29، بهار، صص 77-51.
جعفریان، رسول (1388). اطلس شیعه، تهران: سازمان جغرافیای نیروهای مسلح.
درخشه، جلال، و جمیری، محمد (1390). انقلاب اسلامی ایران و تحول درحرکت شیعی عربستان سعودی، فصلنامهی علمی پژوهشی، شیعه شناسی، شماره 39، زمستان. موسوی، سیده نرجس (1398). وضعیت شیعیان عربستان سعودی، دو فصلنامه تاریخنامه اسلام، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان، صص 70-61.
عاطفه مند، سیده زهرا (1395)، احیای هویتی شیعیان عربستان؛ ابعاد و زمینهها (2015-2011)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز.
کلارکسون، آنیا (1401) روایت رنج: تبعیض ساختاری علیه اقلیت شیعه عربستان سعودی در استخدام و محل کار، ترجمه موسی کرمی، دو فصلنامه هفتآسمان، شماره 82، بهار و تابستان، صص 59-81.
گُلدبرگ، یاکوب (1389) شیعیان، اقلیت مهجور در عربستان سعودی، ترجمه م. رفیعی، فصلنامه پیام بهارستان، شماره 7، صص 464-451.
محرمی، غلامحسین (1382). تاریخ تشیع از آغاز تا پایان غیبت صغری؛قم:مؤسسه پژوهشی امام خمینی.
مکرمی قرطاول، یاسر و عباسی، بیژن (1398). اقلیتها در جستجوی نظام خاص حقوق بشر؛ مطالعه موردی شیعیان عربستان سعودی، فصلنامه حقوق اسلامی، شماره 60، بهار، صص 184-153.
نادری، عباس(1388). بررسی جامعهشناختی نظام سیاسی عربستان سعودی، فصلنامه سیاست خارج ، شماره 3.
AliPour, Hassan and Yekrangi, Mohammad. (2017). Legal & Human Rights in Saudi Arabia, Strategic Studies Quarterly, 20 (75) 57-82. [In Persian]
Bakker, Johannes Iemke.(n.d), patrimonialism, available at: https://www.britannica.com/topic/hierarchy-social-science.
Brill, J.S.(1978). Ibn Saud’s Warriors of Islam: The Ikhwan Movement of Najd and their role in the creation of the Saudi Kingdom,1910-1930. Leiden: Brill.
Caruso, Antonella (2021), Saudi Arabia Still Treats Shiites as Second-Class Citizens, pp:1-7, available at: https://foreignpolicy.com/2021/05/11/mohammed-bin-salman-mbs-saudi-arabia-still-treats-shiites-second-class-citizens/
Human Rights Watch (2009). ‘Denied Dignity: Systematic Discrimination and Hostility Toward Saudi Shia Citizens’, Human Rights Watch, USA.
Inside the Saudi town that's been under siege for three months by its own government, (2017), available at: https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-arabia-siege-town-own-citizens-government-kingdom-military-government-awamiyah-qatif-a7877676.html
Mamadkul, Jiraroj. (2016). Saudi Arabia – Iran's Foreign Policy Crisis: A Case Study of Execution of Saudi Shia Cleric Shaikh Nimr al-Nimr, rangsit journal of social sciences and humanities, 4(1) 75-82.
Matthiesen, T. (2013). Sectarian Gulf: Bahrain, Saudi Arabia and the Arab Spring That Wasn’t, Stanford, California: Stanford Briefs
Menoret, Pascal. (2016). Repression and Protest in Saudi Arabia, Crown Center for Middle East Studies, (101), 1-9.
Teitelbaum, Joshua. (2016). Domestic and Regional Implications of Escalated Saudi- Iran Conflict, BESA Center Perspectives Paper, (324), 1-7
They Are Not Our Brothers. Hate Speech by Saudi Officials, (2017), available at: https://www.hrw.org/report/2017/09/26/they-are-not-our-brothers/hate-speech-saudi-officials
کلیدواژهها