نویسندگان
چکیده
در این مقاله کیفی با روش توصیفی میخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که رسانههای اجتماعی چگونه بر سلامت روانی و عاطفی دانشآموزان تأثیر میگذارند؟ که برآیند آن بدین گونه شد: رسانههای اجتماعی در جهان مدرن امروزی به یک عنصر ضروری از زندگی افراد از جمله دانشآموزان تبدیل شدهاند. زیرا تقریباً سه میلیارد نفر در سراسر جهان از طریق رسانههای اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند. رسانههای اجتماعی از طریق؛ الف. سوءمدیریت زمان، ب. مقایسه غیر واقعی، پ. آزار و اذیت سایبری، ت. خواب نامنظم، ث. اعتیاد رسانهای، باعث تخریب سلامت روانی و عاطفی دانشآموزان میشوند. نتایج تحقیقات نشان داد که استفاده بیش از دو ساعت و مراجعه بیش از سه بار در روز به رسانههای اجتماعی، باعث اعتیاد رسانهای خواهد شد. بنابراین، هر چه استفاده از رسانههای اجتماعی افزایش یابد به همان میزان نرخ اضطراب و میزان افسردگی هم افزایش مییابد. اما رسانههای اجتماعی از طریق الف. رفع محدودیتهای فیزیکی، ب. محیط یادگیری مجازی، پ. ارتباط از راه دور، ت. افزایش مهارتهای ارتباطی، ث. ایجاد فرصتهای یادگیری، میتوانند باعث تأثیرات مثبتی بر سلامت روانی و عاطفی دانشآموزان شوند. در مجموع، نتایج تحقیقات نشان میدهند که بهترین راه برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب رسانههای اجتماعی این است که مراقب استفاده دانشآموزان از رسانههای اجتماعی باشیم، و از طریق؛ ایجاد محدودیت در قالبِ ذهن آگاهی، مدیریت زمان و ارتباط با دنیای فیزیکی، نحوه استفاده آنها در استفاده از رسانههای اجتماعی را مدیریت کنیم.
Knowledge of political interpretation
Vol 4, No 12, Summer 2022
ppt 156-187 Received: 10, JUN, 2022
Accepted: 13, SEP, 2022
Investigating the impact of social media on the mental and emotional health of students
Siyavash.mousavi Rakati
Abstract
In this qualitative article with a descriptive method, we want to answer the question, how do social media affect the mental and emotional health of students? The result of which was as follows; In today's modern world, social media has become an essential element of people's lives, including students. Because almost 3 billion people worldwide are connected through social media.
Social media through; a. Mismanagement of time, b. Unreal comparison, p. Cyber harassment, t. Irregular sleep, Th. Media addiction destroys the mental and emotional health of students. Research results showed that using social media for more than two hours and referring to social media more than three times a day will cause media addiction. Therefore, the higher the use of social media, the higher the rate of anxiety and depression. Therefore, the higher the use of social media, the higher the rate of anxiety and depression. But social media through a. Removing physical limitations, b. Virtual learning environment p. Remote communication, t. Increasing communication skills. Creating learning opportunities can have positive effects on students' mental and emotional health. Overall, research results show that the best way to minimize the negative effects of social media is to be careful with students' use of social media; and through; creating restrictions in the format; Mindfulness, time management and connection with the physical world, how to manage them in using social media.
Keywords; Social media, students, mental and emotional health, mindfulness
منابع
Bahadurgarh,Mandir,(2023), Effects of social media on students, https://www.krmangalambahadurgarh.com
britannica,(2024), Definition of Millennials in Dictionary Britannica,https;//www.britannica.com
Carroll, Alecia, (2023), Psychological effects of social media on students.
Chinda, jesse, (2023), The impact of social media on education: opportunities and challenges.
Dollarhide, Maya, (2024), Social Media: Definition, Importance, Top Websites and Apps.
https://drascoedu.com
https://www.investopedia.com
https:aboutleaders.com
Kripa,sherma, (2022),The social and emotional impact of technology on students. https://mgiep.unesco.org
Mahevish, Raaina and others,(2023), Social media and its destructive effect on the physical, mental, social and professional health of students; (https;//vartana.com.)
Mongali,(2023), How social media affects students, https;/m.timesofindia.com.
Nazary,Abouzar, and others,(2023),Social media and mental health in students; A cross-sectional study in the covid-19 epidemic. https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com
Roach, prry, (2021),The Positive and negative effects of social media on students. https;// www.netsweeper. Com.
Sus, suganya, (2023), Social Media: Definition, Importance, Top Websites and Apps. https://www.investopedia.com
Wikipedia, (2016), What is the meaning of generation Z? https://en.wikipedia.org
Xiao, Qin and Miao Chen,(2022),The effect of social media on the development of students' emotional variables, https;//www.frontiersin.org.
کلیدواژهها