نقش و جایگاه شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی به افکار عمومی | فصلنامه علمی تخصصی دانش تفسیر سیاسی

نقش و جایگاه شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی به افکار عمومی

نویسنده

  • دکتر طاهره سادات نعیمی - اصغر فرنیان

چکیده

فضای مجازی ناشی از توسعه ارتباطات و اطلاعات همراه با گسترش فناوری‌های ارتباطی در جامعه امروز و قدرت بسیج افکار عمومی و منعكس سازی قدرت هنجاری ورای اعمال نظر قدرت حاکمه کشور و بدون محدودیت زمانی یا حوزه جغرافیایی است.

پرسش پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و با اسناد کتابخانه های گردآوری شده است، این است که نقش شبکه های اجتماعی مجازی در شکل دهی به افکار عمومی و نسبت به جایگاه آن چیست؟ پژوهش‌های بیانگر این است که شبکه‌های اجتماعی در تختی که برای اظهارنظر افراد شخصی یا کانون‌ها و چند سویه، ارتباطی با مردمان مختلف دارند و همچنین همفکرهای ارائه‌شده در شکل‌دهی به افکار عمومی ایجاد می‌کنند. با توجه به تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر افکار عمومی با دو نگاه، فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که به دلیل آن ممکن است، موقعیتی وجود داشته باشد که می‌توان از ارتباطات آزاد استفاده کرد. دیدگاه مخالف آن را به‌مثابه ابزاری برای نابودی خرده‌فره‌ها، انواع جرائم و سوء استفاده‌ها و محرک‌ها علیه ثبات اقتصادی، امنیت و جامعه می‌دانند. بااین‌حال نگاه می‌آید که می‌توانم با مدیریت فضای مجازی از فرصت‌ها بهره‌مند شوم و میزان تهدیدها را فروکاست.


آشنایی با تفسیر سیاسی

جلد 3، شماره 7، بهار 2021

ppt 1-26 دریافت: 24 ژانویه 2021

پذیرش: 27، مه، 2021


نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی در شکل دهی

افکار عمومی

طاهره سادات نعیمی[1]

اصغر فرنیان[2]

خلاصه

فضای مجازی مرهون توسعه ارتباطات و اطلاعات در کنار توسعه فناوری های ارتباطی در جامعه امروزی و استفاده از افکار عمومی و انعکاس قدرت قدرت هنجاری فراتر از قدرت حاکم بر کشور بدون محدودیت زمانی و یا محدوده جغرافیایی است. . سوال پژوهش حاضر که به صورت توصیفی- تحلیلی و با اسناد کتابخانه ای گردآوری شده است این است که نقش شبکه های اجتماعی مجازی در شکل گیری افکار عمومی و دیدگاه ها نسبت به جایگاه آن چیست؟ یافته‌های حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی به افکار عمومی در تختخواب‌ها می‌توانند یا ویژگی‌های دوطرفه، ارتباط با افراد مختلف و همچنین ایجاد مراکز همفکر را می‌کنند. با توجه به شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی، ما با دو دیدگاه فرصت هاور و تهدیدمحور داریم.دیدگاهمحور آن را ابزاری برای کشف خرده فرهنگ ها، انواع جنایات و سوء استفاده ها و محرکی برای ثبات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی می داند. اما حد وسط این است که با مدیریت فضای مجازی می توان فرصت های بیشتری را غنیمت شمرد و تهدیدها را کاهش داد.

کلیدواژه: افکار عمومی، اجتماعی، قدرت، سرمایه اجتماعی، خرد جمعی



[1] استادیار، گروه فقه و حقوق، دانشگاه آزاد، واحد اسلام شهر، تهران. ایران. Tsnaimi@gmail.com

[2]دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی. تهران. ایران. Asgharfarnyian@gmail.com


منابع

ابراهیمی فر، طاهره؛ یعقوبی فر، حامد (1393)، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر افکار عمومی (بررسی انتخابات ریاست جمهوری سال 1388)، فصلنامه علمی پلیس پایتخت، سال هفتم، شماره 1، پیاپی 20، بهار 1393، ص 74-69.

ایوریورک (1381)، یو اخبار تلویزیون ترجمه محمدرضا حسن‌زاده، انتشارات پیام مؤلف

بیگدلو، مهدی؛ هادیان، ناصر (1396)، تأثیر كاركردهای شبکه‌های اجتماعی برگیری‌های فرهنگ سياسی كاربران دانشگاهي در ايران (مطالعه موردي وايبر و تلگرام)، دو فصلنامه علمي- پژوهشي جامعه‌شناسي سياسي جهان اسلام، دوره 6، شماره 1، بهار و تابستان 1397 پياپي 12، ص 104-73

خالصی، پرویز؛ بابایی، محمدباقر؛ مظاهری، محمدمهدی (1398)، چالش‌ها، فرصت‌ها و فضای مجازی فضای مجازی در نظام جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام، سال نهم، شماره چهارم، زمستان 1398، ص 188 - 165.

داودی، مهدی (1387)، نقدی بر علم اطلاعات و جامعه اطلاعاتی، کتاب ماه کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، آبان 1387، صص 43-40.

راجرز، اورت. ام (1368). رسانش نوآوری ها (رهیافتی میان فرهنگی). ترجمه عزت‌اله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: دانشگاه شیراز.

زهرانی، مصطفی؛ رجایی، علیرضا (1399)، فرصت‌های همکاری بین‌المللی با رویکرد خواهر شهرها، فصلنامه دانش تفسیر سیاسی، سال دوم، شماره 3، ص 27-1.

سمیعیانی، محمد؛ حاجی محمدجواد خشکه، حمیدرضا (1394)، تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در زمینه تربیت سیاسی و اجتماعی، بصیرت و تربیت اسلامی، سال دوازدهم، شماره 35، زمستان 1394، صص 145-123.

ضیائی پرور، حمید؛ (1387)، جنگ نرم (2) ویژه جنگ رسانه‌ای، تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران.

طالبی، محمدعلی؛ شجاع، مهدی (1399)، مدارای اجتماعی و متفاوت سیاسی آن، فصلنامه دانش تفسیر، سال دوم، شماره 4، صص 104-80.

عباس زاده اصل، عطا (1393)، شبکه‌های اجتماعی مجازی و نقش آن در سیاست، پایان‌نامه رشته علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، شهریور 1393.

کوهی نصرآبادی، محسن؛ واحد، نسترن (1399)، دیپلماسی رسانه‌ای و نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی، فصلنامه دانش تفسیر سیاسی، سال دوم، شماره 6، ص 28-1.

محکم کار، ایمان؛ حلاج، محمدمهدی (1393)، شبکه های اجتماعی به دنبال چه هستند؟ ، فصلنامه دانش مدیریت خراسان شمالی، سال اول، شماره دوم، تابستان 1393، ص 108-87.

معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی (1398)، مفهوم قدرت هوشمند و نقش آن در سیاست جدید، کد موضوعی 330

مقتدایی، لیلا؛ امیری اسفرجانی، زهرا (1396)، مدیریت افكار عمومي بر احساس امنيت اجتماعي مردم اصفهاني، پژوهشهاي راهبردي امنيت و نظم اجتماعي سال ششم، شماره پياپي 71، شماره دوم، تابستان 1396، صص 63-88.

نادر پور، بابک؛ فرنیان، اصغر (1399)، چگونگی تأثیر شبکه‌های مجازی اجتماعی بر کاهش خشونت در میان جوانان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران و دانشگاه علامه طباطبایی)، فصل نامه دانش تفسیر سیاسی، سال دوم، شماره 6، ص 94-64.

ویندال، سون (1373)، نظریه‌های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات.

کیزا، جوزف میگا، (1998)، مسائل اخلاقی و اجتماعی در

عصر اطلاعات، نیویورک، اسپرینگر-ورلاگ

بل، دیوید و کندی، باربارا ام (2000)، سایبر

فرهنگ خوان، لندن راتلج

همشهریآنلاین. (1390, 03 08). جامعه اطلاعاتی چیست؟ پیشینه و نشست های جهانی یک درباره یک مفهوم؛ قابل دسترسی در: https://www.hamshahrionline.ir/news/136403

نهادیران. (1395, 02 06). موضوعی زبان در شبکه های اجتماعی؛ قابل دریافت در:

https://b2n.ir/w45026

کلیدواژه‌ها

  • افکارعمومی، شبکه اجتماعی، قدرت نرم، سرمایه اجتماعی، خردجمعی